وقتی سازمان‌ها به‌جای مصرف‌کنندگان شخصی از شرکت شما خرید می‌کنند، تصویر کلی بازاریابی تغییر می‌کند. سازمان‌ها می‌توانند اشکال بسیار متفاوتی داشته باشند. این اشکال به سه دسته اصلی تقسیم می‌شوند که هر کدام ویژگی‌های متفاوتی دارند؛

  1. سازمان انتفاعی: صنایع بزرگ نظیر تولیدکنندگان ساختمانی، ارتباطی، بانکداری، خدمات، توزیع و غیره؛
  • ممکن است درخواست برای محصولات شرکت شما، به خاطر تغییرات صرفاً کوچکی که در نیاز مصرف مشتریان تجاری شما روی می‌دهد، تغییر کند.
  • شما با تعداد کمتری از خریداران حرفه‌ای‌تر کار می‌کنید.
  • خریداران مایل هستند به لحاظ جغرافیایی مورد تمرکز قرار بگیرند.
  1. مؤسسات: مدارس، بیمارستان‌ها، زندان‌ها، آسایشگاه‌ها و دیگر سازمان‌هایی که کالاها و خدماتی را برای افراد زیر پوشش خود تامین می‌کنند؛
  • بسیاری از مؤسسات بودجه کمی دارند و مشتریانشان اجباری هستند.
  • ممکن است شرکت شما مجبور شود کالا یا خدمات خود را به شکل متفاوتی بسته‌بندی کند (برای مثال با قیمت کمتر و بسته‌بندی مختصر) تا مشاغل و سازمان‌ها را جذب و حفظ کند.
  1. سازمان‌های دولتی: آژانس‌های فدرال، ایالتی و شهرداری‌ها؛
  • سازمان‌های دولتی برای اینکه درخواست خود را ارائه دهند، به طور معمول به تامین کنندگان احتیاج دارند.
  • آژانس‌های عمومی، در بیشتر مواقع، نظم و ترتیب خریدشان پیچیده و وقت‌گیر است.

آیا مخاطب کسب‌وکار شما به‌جای مصرف‌کنندگان نهایی و شخصی سازمان‌ها هستند؟ اگر پاسخ بله هست، می‌بایست عواملی که روی رفتار خرید سازمان‌ها تأثیر می‌گذارند و همچنین درباره فرآیندی که سازمان‌ها هنگام تصمیم‌گیری برای خرید یک محصول بررسی می‌کنند را در پیشبرد کسب‌وکارتان در نظر بگیرید.

انتهای مطلب/